„Świat jest książką i ci, którzy nie podróżują czytają tylko jedną stronę” św. Augustyn
Uczniowie najstarszych klas naszej szkoły postanowili przerzucić kilka stron tej książki i udali się na odkrywanie najpiękniejszych zakątków województwa dolnośląskiego. Zbyt duża odległość Wrocławia, Gór Stołowych i Kotliny Kłodzkiej sprawia, że rejon ten jest mało popularny na wyjazdy rodzinne. 3- dniowa wycieczka odbyła się w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”. Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w kwocie 15 000 zł a w ramach wyjazd należało odwiedzić 6 punktów edukacyjnych o szczególnej wartości, które znajdują się na ministerialnej liście. Tak duże dofinansowanie pozwoliło nam odkryć bogactwo przyrodnicze, historyczne i kulturowe Dolnego Śląska.
Naszą przygodę rozpoczęliśmy 5 czerwca od Zwiedzania Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju. Tam poznaliśmy historię papieru, proces jego produkcji, a podczas warsztatów każdy z nas mógł samodzielnie wyczerpać swoją kartkę. Kolejnym punktem zwiedzania tego dnia była Kopalnia Złota w Złotym Stoku, gdzie podczas wędrówki ręcznie wydrążonymi korytarzami poznaliśmy tajemnice ukryte głęboko pod ziemią, narzędzia górnicze, historię górnictwa, zobaczyliśmy jedyny w Polsce podziemny wodospad i na koniec przejechaliśmy pomarańczowym podziemnym tramwajem. 6 czerwca to obcowanie z naturą w Parku Narodowym Gór Stołowych. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wyjątkowego miejsca jakim jest rezerwat przyrody Błędne Skały. Błędne, bo rzeczywiście można pobłądzić w Skalnym Labiryncie pełnym głębokich szczelin, korytarzy, grzybów i blokowisk skalnych. Przejście tej trasy wymaga niekiedy pomysłowości i przybrania odpowiedniej pozycji ciała. Tego samego dnia po pokonaniu ponad 700 schodów dotarliśmy na Szczeliniec Wielki – najwyższy szczyt Gór Stołowych. Góry Stołowe to magiczna kraina zaklęta w skałach, które przybierają niezwykłe kształty i formy. Można tu odnaleźć skały przypominające zwierzęta (Wielbłąd, Małpolud, Kwoka, Słoń), okazałe i głębokie szczeliny (Piekiełko) oraz fantastyczne punkty widokowe. 7 czerwca, w drodze powrotnej do domu zatrzymaliśmy się we Wrocławiu. Pierwszym punktem zwiedzania była Panorama Racławicka znajdująca się Oddziale Muzeum Narodowego. Bezcenne płótno autorstwa Wojciecha Kossaka i Jana Styki o wymiarach 15m x114m przedstawia zwycięską bitwę polaków z Rosjanami pod Racławicami. Specjalna perspektywa, owalny kształt i odpowiednie oświetlenie przeniosły nas w inną rzeczywistość i inny czas. Kolejny punkt wycieczki to zwiedzanie z przewodnikiem Historycznego Centrum Wrocławia i niezwykle ciekawy spacer przez most na Odrze do najstarszej części miasta – Ostrowa Tumskiego, gdzie poznaliśmy historię, legendy i zabytki tej części Wrocławia. Następnie spacer po rynku, i tropienie słynnych wrocławskich krasnali. Ostatnim punktem zwiedzania we Wrocławiu było ZOO. Największe wrażenie na nas zrobiło Afrykarium – część ogrodu zoologicznego poświęcona faunie i florze Afryki. W oceanarium nad naszymi głowami przepływały kolorowe ryby, pokaźnych rozmiarów rekiny i płaszczki. Mieliśmy okazję zobaczyć karmienie fok i poczuć klimat panujący w afrykańskiej dżungli.
Podczas wyjazdu naszą bazą noclegową i żywieniową było urocze miejsce – gospodarstwo agroturystyczne „Zającówka” w Paszkowie, gdzie spożywaliśmy pyszne posiłki, i odpoczywaliśmy w komfortowych warunkach w otoczeniu łąk i lasów. Miłym akcentem tego wyjazdy były pochwały, jakie nasi uczniowie otrzymywali za spokój i porządek w miejscu noclegu i w busie, za słuchanie pilota wycieczki i przewodników, za odpowiednie zorganizowanie i zachowanie w muzeum oraz podczas warsztatów.
Podróże kształcą i oprócz realizacji ramowego programu każdy wyjazd wnosi w nasze życie nowe doświadczenia. Uczymy się wtedy spędzać czas wolny, integrować się z grupą, pomagać sobie nawzajem, utrzymywać czystość w swoim otoczeniu czy właściwie gospodarować swoimi pieniędzmi.
Bogaty i ciekawy program zwiedzania, atrakcyjna cena wyjazdu, wspaniała pogoda i doborowe towarzystwo sprawiły, że wyjazd pozostanie długo w naszych wspomnieniach.